Proč zákazník potřebuje převodový most z dat svého dodavatele?
Náš typický zákazník je takový člověk, který již buď vlastní nějaký e-shop, či se jej teprve chystá založit. Sehnal si svého dodavatele, který mu bude za velkoobchodní ceny dodávat sortiment pro jeho krásný nový e-shop. Náš zákazník jej provozuje na vlastní zaplacené doméně a nechal si jej vybudovat například na nějaké populární platformě, která e-shopy dodává již jako hotové řešení. Mezi takové platformy patří například v tuzemsku populární Shoptet nebo jeho další konkurenti. Mezi ně může patřit např. platformy Upgates, WordPress, Shopsys a další. Tyto platformy však mají vlastní pravidla, vytvořili si vlastní datové struktury pro import dat ať už se jedná o produkty, adresáře zákazníků či objednávky. V Shoptetu si můžete samozřejmě produkt zadat ručně přímo v administraci, ovšem můžete využít také hromadný import pomocí tzv. XML feedů.
Zkratka XML pochází z anglického “Extensible Markup Language” neboli “rozšiřitelný značkovací jazyk”. Tímto termínem se rozumí soubory se speciální strukturou dat, které v sobě v tzv. párových značkách nesou informace o datech, ve vašem případě o produktech. Termín “feed” je velmi dobře zažitý i v českém prostředí a znamená “dávku” či “potravu”. Tyto informace mohou obsahovat kódy produktů, názvy produktů, popisky produktů, ceny, skladové informace, mezinárodní EAN kódy či URL odkazy na obrázky daných produktů a mnoho dalšího. Mohou obsahovat kupříkladu i varianty, což je typické třeba pro oblečení, velikosti bot, triček a dalších typů zboží. Abyste ovšem mohli své produkty do platforem typu Shoptet dostat musíte při výrobě takového XML feedu dodržet jejich pravidla, párové značky se musejí nějak jmenovat, musí být správně zanořeny, názvy kategorií musejí být v případě zanoření do podkategorií odděleny specifickým znakem apod. Vyrobit si takový XML feed není pro laika nejsnadnější úkol, nechce se učit specifikace takovýchto datových souborů, nechce být programátorem, chce pouze dosáhnout toho, aby měl svůj e-shop naplněn všemi produkty svými či svého dodavatele.
Celý problém se ovšem násobí pakliže dodavatel své produkty dodává v úplně jiné struktuře než kýžená platforma podporuje. Váš dodavatel nemusí Vámi vybranou platformu vůbec znát, má svoje vlastní pravidla generování výstupního XML feedu, tedy dávkového souboru se svými produkty. Nemusí naslouchat svým odběratelům, nezajímá ho, že si s tím neporadíte či nemá tak flexibilní programátory, aby pro Vás svá data přizpůsobil jak potřebujete. Máte tedy nesrozumitelná XML data svého dodavatele na jedné straně a striktní požadavky na straně druhé tedy u Shoptetu. V takovém případě potřebujete vyrobit tzv. “převodový most“. Takovýto most Vám pomůže načítat strukturovaná data dodavatele a překládat je do tvaru, kterému rozumí právě například platforma Shoptet. Algoritmus tohoto XML převodového mostu načte všechny značky dodavatele, vytáhne z nich ven požadovaná data, tedy informace o produktech a vloží je do značek jiných. Jinými slovy překonvertuje data ve feedu.
Někdy nestačí tato data pouze přestěhovat do jiného kabátu, občas je nutné je učesat, zbavit je nepříjemného balastu, přeložit anglický název parametru do češtiny, navýšit cenu o procenta marže či zajistit překlad kategorií, které poskytuje dodavatel zcela v jiné podobě než by se Vám líbilo mít ve svém vlastním internetovém obchodě. Představte si, že prodáváte hračky pro děti. Váš dodavatel nabízí společenské hry pro děti a rodiče a má je zařazeny pod kategorií “Zábavné hry pro celou rodinu”. Vy byste tento produkt ovšem nejraději prodávali pod kategorií “Hry pro předškoláky”. I toto lze díky správně nakonfigurovaném převodovému datovému mostu docílit. Avšak pozor! Dodavatel zároveň ve svých datech posílá kategorii “Plastové akční zbraně”. Vám se však tento sortiment nezamlouvá a potřebujete celou kategorii ignorovat, a proto si ji jednoduše v převodovém mostu celou zcela vypnete. Váš importní soubor pro Shoptet tuto kategorii nebude vůbec obsahovat.